Fjärde veckan för BOK HAPPY MEAL – under Läslovet med böcker av Ulf Nilsson/Kristina Digman och Tor Åge Bringsværd/Tina Soli.

Bok Happy Meal föddes år 2001 i Sverige och är ett väl fungerande samarbete mellan den läsfrämjande organisationen Läsrörelsen med mottot ”Ge dina barn ett språk” och McDonald’s alla restauranger. Totalt har 18,4 miljoner bra barn- och bilderböcker ingått sedan samarbetet inleddes. Sedan 2010 är det i hela Norden. Precis som tidigare år är böckerna valda av barnboksexperten Marianne von Baumgarten-Lindberg, som sitter i Läsrörelsens styrelse. Under årets tredje vecka som inleds den 28 oktober finns Min lilla apa av Ulf Nilsson och Kristina Digman, När två blir arga på varann av Tor Åge Bringsværd och Tina Soli.

Bok Happy Meal pågår mellan den 7 oktober och 3 november och årets åtta titlar är

Pelle i djungeln av Jan Lööf, Det lilla lokomotivet av Ib Spang Olsen, Sagan om Pomperipossa med den långa näsan av Falstaff Fakir och Björn Berg, Känn igen 25 fåglar av Björn Bergenholtz, GummiLisa hittar hem av Anna Bengtsson, Krokodilen som åkte ikapp med våren av Hannu Hirvonen och Pia Sakki samt veckans två böcker Min lilla apa av Ulf Nilsson och Kristina Digman och När två blir arga på varann av Tor Åge Bringsværd och Tina Soli.

Under årets Bok Happy Meal ligger LÄSLOV vecka 44 – ett brett läsfrämjande samarbete genom Läsrörelsen med elevorganisationer, bokförlag, bibliotek, bokhandel, idrottsföreningar, fackliga organisationer, kulturinstitutioner och företag i ett stort växande nätverk.

– Årets Bok Happy Meal ansluter sig till LÄSLOV vecka 44 med en Läsa själv-bok: Min lilla apa av Ulf Nilsson och Kristina Digman. Samtliga årets åtta barn- och bilderböcker är också bra högläsningsböcker, säger Elisabet Reslegård, ordförande och projektledare Läsrörelsen och Nätverket Läslov.

Efter årets fyra bokveckor har 18,4 miljoner bra barn- och bilderböcker ingått i ett av Sveriges största och mest långsiktiga läsfrämjande arbeten.

– Det känns fantastiskt att över 18 miljoner barn- och bilderböcker har spridits till barn och föräldrar genom Bok Happy Meal sedan starten 2001. Vi vill bidra till barns läsande och öka deras intresse för litteratur. Det är därför vi tillsammans med Läsrörelsen har barnböcker av hög kvalitet i Bok Happy Meal på alla våra restauranger i Norden och även stöttar Läslov här i Sverige, säger Laila Mörk, Marknadsavdelningen McDonald’s.

Fakta Bok Happy Meal erbjuder McDonald’s bra barn- och bilderböcker via restaurangerna. Det bidrar till att skapa ett läsintresse som följer barnen och ungdomarna upp i åldrarna. Samarbetet med Läsrörelsen inleddes 2001 och kommer efter årets Bok Happy Meal ha resulterat i att totalt 18,4 miljoner barn- och bilderböcker spridits. För den läsfrämjande organisationen Läsrörelsen innebär det att nå ut brett via arenan McDonald’s.

För ytterligare information:
Lina Kåberg Stene, kommunikatör, tel. 070-762 04 66, lina.kaberg.stene@gmail.com

Elisabet Reslegård, ordförande och projektledare Läsrörelsen, tel. 070-625 81 74, reslegard@yahoo.se

För kontakt med McDonald’s Presstjänst:
Alexandra Svenonius, presschef McDonald’s Sverige, tel. 070-354 85 05, media@se.mcd.com